Cieltje Van Achter brengt niks nieuws - de beleidsnota Media
De beleidsnota Media veroorzaakte meer dan gemiddelde nieuwsgierigheid. Zou Cieltje Van Achter nieuw beleid aankondigen?
De omgevingsanalyse, die een goede schets geeft van het sterk veranderd en veranderend medialandschap, gaf niet echt geheimen prijs. De kern ervan is de ongelimiteerde digitale transformatie, die, onder technologische impuls, onze tijdsbesteding en eigenlijk ons hele handelen sterk beïnvloedt.
De media zijn onderhevig aan vele en snelle veranderingen. Wat we vandaag 'Vlaamse' media noemen, zijn dat misschien straks niet meer. Internationale overnames van uitgevers, van (signaal)distributeurs , van productiehuizen zijn aan de orde van de dag. Onder invloed van internationalisering worden de Vlaamse aanbieders van media onder de voet gelopen. Distributiemodellen en waardeketens veranderen. Dat leidt niet noodzakelijk tot meerwaardes, integendeel. Ik kom daar nog op terug.
Als er één punt is waar er een grote eensgezindheid over bestaat, dan is dat de noodzaak aan creatie en productie van fictie 'van bij ons'. Vlaamse fictie wordt zeer druk bekeken, op alle zenders. Een land zonder een levende cultuur, inbegrepen mediaproductie bestaat niet.
Er zijn veel uitdagingen. Hoe verhouden we ons tot de sociale media, wat met de algoritmisering, met artificiële Intelligentie (AI), met desinformatie en fakenews, wat met de oprukkende betaaltelevisie, welke positie moet de openbare omroep innemen in het landschap, wat met de mediaconcentratie in Vlaanderen enzovoort, Ik vind het fijn te lezen dat de VRT zich onderscheidt van de overige omroepen omwille van haar specifieke 'maatschappelijke rol.' Die rol wordt steeds belangrijker. Wat met het verschuivende kijkgedrag, van lineair naar niet-lineair kijken (VOD, het gebruik van meerder schermen …)?
Het is helemaal juist wanneer de minister schrijft
dat in dat wereldbeeld 'het meer dan ooit belangrijk is dat burgers
over de nodige kennis, vaardigheden en attitudes beschikken om bewust
en kritisch met media en de digitale samenleving te kunnen omgaan.'
Daarmee schetst zij de kern van wat het Vlaams mediabeleid moet zijn.
Daarin speelt onze openbare omroep een grote rol. De omgevingsanalyse
zwijgt er zedig over, maar de opeenvolgende Vlaamse regeringen hebben
de rol van de VRT veeleer verzwakt in plaats van versterkt. Vooral
door te knippen in de dotatie, maar ook door de reclameregels (o.a..
het reclameplafond) al te strikt te maken. Aan de basis ligt een
goede bedoeling, nl.. de leefbaarheid van het Vlaamse medialandschap
beschermen, lees: vooral de commerciële media-aanbieders beschermen,
maar het heeft tot pervers gevolg dat de VRT al meer dan een
decennium 'op haar tandvlees' zit. Ofwel moet de dotatie aan de
VRT omhoog, ofwel moet de VRT de nodige ruimte krijgen om zelf meer
inkomsten te verwerven. Ondertussen stroomt er massaal veel
reclamegeld uit de Vlaamse economie naar internationale spelers. De
Googles, Meta's e.d. worden er rijk van, in plaats van deze centen
in de Vlaamse economische kringloop te houden. De 'Big Tech'
platformen zijn de echte bazen.
Op die uitdagingen gaat de
beleidsnota niet of weinig in. Ja, er wordt beleid gevoerd, maar dat
beleid is 'constant'. Wat beslist is, wordt (meestal) verder
gezet. Zoeken naar nieuw beleid in deze nota is zoeken naar de speld
in de hooiberg. Een voorbeeld: de toenemende mediaconcentratie. Het
jaarlijkse rapport is leerzaam, maar daarmee wordt niks gedaan.
Het is goed om via de Raad van Europa betrokken te zijn bij de initiatieven over de bescherming van de vrijheid van meningsuiting via de autonomie van de (openbare) omroepen. Ik hoop dat Vlaanderen hier een actieve en vooral stimulerende rol speelt en niet louter 'volger' is. Het thema is maatschappelijk te belangrijk. We zien in Europa, in sommige landen althans, duidelijke tendenzen die de andere richting uitgaan.
De minister kondigt ook een Vlaamse Beleidsplan Artificiële Intelligentie aan. Zij wil de risico's rond AI beperken zonder de innovatieve mogelijkheden in de mediasector te schaden. Zij wil ook de Verordening over transparantie en gerichte politieke reclame in de Vlaamse rechtsorde krijgen. Dat is uitstekend. Ook wij willen dat informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging in verkiezingen uitgesloten wordt. Zeker ook het herkennen van politieke advertenties moet eenvoudiger worden. Zouden talrijke door kabinetten bestelde programma's op de VRT en op Play en VTM zo herkend worden door de burger?
Dan over radio. De komende jaren zijn er
erkenningsrondes voor zowat alle erkende radiozenders: de lokale
radio-omroeporganisaties, de netwerkradio-omroeporganisaties, de
FM-erkenningen van de landelijke radio-omroeporganisaties (Qmusic,
Joe, Play Nostalgie), de tijdelijke zendvergunningen van lokale
DAB+-proefprojecten. Het wordt a hell of a job. De voorbije
erkenningsrondes zijn niet zonde slag of stoot verlopen, zacht
uitgedrukt. Ik mag hopen dat onze overheid nu professioneler voor de
dag kan komen, en dat de adviezen ter zake beter gefundeerd zijn.
Makkelijk is het niet, het radioland is een jungle waar het recht van
de sterksten geldt, niet steeds van de kwalitatief besten … Het is
daarom goed dat de minister kiest voor de overstap
van een operatormodel naar een omroepmodel. De
frequentiegebruiksrechten voor radio's moeten inderdaad terecht
komen bij de omroepen zelf en niet langer toegekend worden aan een
etheromroepnetwerk.
Dat
de digitalisering van het radiolandschap en de evolutie naar
digitale radio zinvol zijn, staat buiten kijf. Alleen, je mag FM niet
te snel afschakelen. Iedereen moet 'meekunnen'.
De Vlaamse overheid steunt via het VAF/Mediafonds
nieuwe fictieseries. Dat is en blijft zeer belangrijk. Zonder die
subsidies zou ons landschap er wel erg schraal uitzien, met veel
minder kwaliteitsvolle series (fictie, animatie, documentaire). Ook
de recent goedgekeurde regeling voor de stimulering van de productie
van audiovisuele werken, met cofinanciering door videoplatformen, is
eveneens erg belangrijk voor onze fictieproductie. Echter, de
regeling is niet evenwichtig. Door de verstrengeling van de belangen
van omroepen en distributie (o.a. Telenet en Play) wordt de regeling
uitgehold. Daarnaast kan je ongegeneerd stellen dat buitenlandse
videoplatformen er wel erg goedkoop van af komen. Het is droevig dat
de internationale platformen (Google, Meta, Netflix en Tiktok) naar
het Grondwettelijk Hof zijn getrokken om de regeling aan te vechten.
Ook de gamesector wordt gesteund. Het mag opvallen dat het
zowat de enige sector is waar Cieltje Van Achter een financiële
inspanning wil voor leveren. Ze maakt middelen vrij om de werking van
de Flanders Game Hub structureel te verankeren.
De diversiteit en de kwaliteit van de journalistiek is ook, en terecht, een aandachtspunt. Voor de regionale televisieomroepen zal u de bestaande regelgeving in stand houden en, waar nodig, herzien of aanpassen. Een en ander hangt af van de evaluatie van de huidige samenwerkingsakkoorden. Begrijpelijk.
In hetzelfde hoofdstuk bevestigt u de nood aan kwaliteitsvolle journalistiek in het algemeen. 'Vrijheid van pers, vrije meningsuiting en onafhankelijke (onderzoeks)journalistiek zijn essentieel voor goed geïnformeerde burgers en een sterke democratie.'
Al in 2021 maakte de Vlaamse regering 35 miljoen euro vrijgemaakt voor het digitale transformatieprogramma voor de mediasector. De minister spreekt daar nu ook over en geeft voorbeelden waar het over gaat: het beter gebruik van data, het delen van sterke media-infrastructuur, het connecteren met de mediagebruiker, innovatieve tools om content te maken, projecten rond desinformatie en de transformatie van de regionale omroepen. Maar het blijft wel akelig stil aan de kant van de mediasector. Ik ben benieuwd wat dat al heeft opgeleverd of moet opleveren. Minister Dalle heeft in 2022 een rits projecten goedgekeurd, onder meer Podgrond, dat de bedoeling had een gezamenlijk platform te maken voor podcasts, maar ondertussen stilligt.
Over naar mediawijsheid en de zorg voor een toegankelijker en veiliger Vlaams medialandschap. Mij viel het gebruik van de vergrotende trap op, twee keer zelfs. Het is juist: 'om sterk te staan in de strijd tegen desinformatie en in te zetten op volwaardige participatie aan de (digitale) maatschappij is mediawijsheid een cruciaal fundament.' De minister spreekt over een 'daadkrachtig' mediawijsheidsbeleid dat alle Vlamingen de kennis en vaardigheden bijbrengt die noodzakelijk zijn om tot volwaardig burgerschap te komen. Ook algoritmewijsheid is noodzakelijk. Toegegeven, als het in de lessen wiskunde over algoritmes, moest ik afhaken. Maar wat is een daadkrachtig mediawijsheidsbeleid?
Prima dat er verder werkt gemaakt wordt van de bekendmaking van het classificatiesysteem voor audiovisuele media GoedGezien. En van samenwerking met de andere gemeenschappen en de bioscopen, samen met de collega van Cultuur. Tegelijk wordt een grondige evaluatie aangekondigd. Waarom?
Toegankelijkheid van televisie (o.a; via ondertiteling, audiodescriptie en Vlaamse Gebarentaal) is belangrijk. Daarom subsidieert de overheid ook de particuliere televisieomroeporganisaties daarvoor, naast de VRT. Die subsidies blijven doorlopen, maar in 2027 komt ook hiervan een evaluatie. Wat wil de minister te weten komen? Bereik, effectiviteit … ?
Het laatste luik van dit artikel gaat over de VRT. De minister somt een aantal uitgangspunten op.
1. Een ambitieuze en duidelijk omschreven rol voor
de publieke omroep
Wat
zou bedoeld worden met 'duidelijk omschreven'? In dit
tekstblok lees ik o.a.: 'De essentie van een publieke omroep is en
blijft om met inhoud die er écht toe doet, zoveel mogelijk inwoners
van Vlaanderen en Brussel te bereiken en op die manier de Vlaamse
identiteit en de maatschappelijke verbinding te versterken.' Hoe
moet de VRT de Vlaamse identiteit versterken? Met welke soort
programma's gebeurt dat?
2. De maatschappelijke opdracht van de VRT
centraal
Hier ligt een accent op het belang van de multimediale
strategie waaronder VRT MAX. Inderdaad, VRT MAX is zeer belangrijk.
Mensen kijken op een andere manier naar programma's, steeds minder
lineair. Maar het gaat ook over de uitzendrechten op (grote)
sportevenementen die op een marktconforme en kostenbewuste manier
moeten verworven worden. Zo'n zin neerschrijven doet
veronderstellen dat het vandaag niet zo is. Er is steeds minder
topsport op de VRT te zien, omdat internationale sportbonden de
rechten vermarkten. Sommige topsportevenementen komen vooral op de
VRT als de EBU (de koepel van Europese openbare omroepen) collectieve
akkoorden afsluit met de organisatoren (bijv. de Olympische Spelen).
Dat de VRT naast 'grote' sporten ook minder populaire sporten
onder de aandacht brengt, is gelukkig al enkele jaren het geval, en
dat blijft groeien.
3. VRT als motor van de creatieve sector en
partner voor andere maatschappelijk gedreven organisaties
In de
beleidsnota staat dat de VRT met de commerciële mediagroepen en de
adverteerders de krachten moet bundelen om nieuwe businessmodellen te
ontwikkelen om commerciële inkomsten zo veel mogelijk in Vlaanderen
te houden. Dat is een goed voorstel. Er moeten meer commerciële
inkomsten in Vlaanderen blijven. Juist, maar misschien zijn de
commerciële mediagroepen niet zo happig om dat samen met de VRT te
realiseren. Mogen we hopen dat er ook wat meer ruimte komt voor de
VRT om de commerciële inkomsten te verhogen? Dat kan perfect zonder
de commerciële mediagroepen uit Vlaanderen schade te berokkenen.
Integendeel.
De marktversterkende rol van de VRT via
significante investeringen in externe productiehuizen is bekend. De
VRT doet dat. Het is de grootste afnemer. Dat is toch oké?
En
dan de de samenwerking met onderwijs, de cultuursector en de
muziekwereld. Er gebeurt al vrij veel, maar het kan altijd beter en
het moet nog beter. De Edubox en de samenwerking met SmartSchool
worden alom gerespecteerd. De samenwerking met de cultuursector is
voorbeeldig, maar gebeurt nog met terughoudendheid. Het zou goed zijn
dat het wat meer schwung krijgt, met systematisch overleg en vanuit
een nauwe betrokkenheid.
Ook een samenwerking met de regionale
televisieomroeporganisaties is wenselijk.
4. De nieuwe beheersovereenkomst 2026-2030
Het
is hoopgevend om in de beleidsnota het volgende te lezen: 'De
publieke omroep dient bij de opmaak van de nieuwe beheersovereenkomst
de nodige ambitie te tonen.' Ik denk dat ze daar aan de Reyerslaan
ook blij mee zullen zijn. Ambitie genoeg, denk ik. Een goede
beheersovereenkomst legt de grote lijnen vast, en bevat geen
operationele / gedetailleerde eisen. Ik hoop dat de nieuwe
beheersovereenkomst met dat laatste komaf maakt. Heeft de Vlaamse
regering voldoende vertrouwen in de leiding van de VRT? Ik hoop het.
Ik sluit af met de intentie om grensoverschrijdend gedrag te
bestrijden. Dat is en blijft erg belangrijk. Goed dat de actieplannen
onverkort worden uitgevoerd.
Tot slot, dat de dotatie aan de
VRT zal worden hersteld', deels toch, is maar normaal.